Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2008

Διεκδικήστε τα Δικαιώματά Σας!

Συνεχίζοντας την προσπάθεια για τη πλήρη ενημέρωσή σας αναφορικά με τα δικαιώματά σας ως καταναλωτές, παραθέτουμε τους δύο βασικούς νόμους του ελληνικού κράτους καθώς και τη σχετική πρόταση της Ε.Ε., οι οποίοι ρίχνουν φως στο τι δικαιούμαστε, σε θέματα εγγυήσεων, κ.α.

- Νόμος 3043/2002 που εναρμονίζει την Ευρωπαϊκή νομοθεσία με την Ελληνική σχετικά με θέματα εγγυήσεων και όχι μόνο

- Νόμος 2251/1994 περί προστασίας του καταναλωτή

- Συνοπτική παρουσίαση της οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης L-171

Συνοπτικά, η κατάσταση έχει ως εξής:

- Οι περισσότεροι κατασκευαστές και τα καταστήματα κρύβονται πίσω από το δικαίωμά τους (;) να στείλουν στο δικαστήριο κάθε υπόθεση, κάτι που οι περισσότεροι καταναλωτές αποφεύγουν.

- Από το 2002 με τον νόμο 3043 , εφαρμόσθηκε και στον αστικό κώδικα της χώρα μας, σχετική οδηγία της Ε.Ε. περί ελάχιστης διάρκειας ευθύνης του κατασκευαστή, στα 2 χρόνια.

- Παρ' όλα αυτά, η εναρμόνιση δεν έγινε με πολύ αυστηρό και σαφή τρόπο (όπως υπήρχε στα αντίστοιχα έγγραφα της Ε.Ε.), με αποτέλεσμα να μην αναφέρεται η λέξη "εγγύηση". Ο νόμος ορίζει όμως, ότι ο κατασκευαστής υποχρεούται για τουλάχιστον 2 χρόνια να καλύψει τη συσκευή, παρέχοντας τις αντίστοιχες υπηρεσίες που απαιτούνται, όπως αντικατάσταση, επισκευή, διαθεσιμότητα ανταλλακτικών κ.λπ. (επί της ουσίας, εγγύηση).

- Στον νόμο 2251 του 1994 περί προστασίας καταναλωτή, υπάρχει ένα παραθυράκι που αναφέρει ότι η διάρκεια και ο τύπος της εγγύησης ορίζονται από τον κατασκευαστή, κάτι στο οποίο "πατάνε" οι τελευταίοι για να δώσουν εγγυήσεις μικρότερες των 2 ετών. Επιπλέον, για τα προϊόντα τεχνολογίας αιχμής, υπάρχει η ασαφής διατύπωση ότι η εγγύηση πρέπει να είναι ανάλογη της αναμενόμενης διάρκειας ζωής (τι είναι ανάλογο για ένα notebook άραγε;), ενώ ο ίδιος ο αναμενόμενος χρόνος ζωής που υποχρεωτικά πρέπει να αναφέρεται από τον πωλητή, τελικά δεν αναφέρεται σχεδόν ποτέ. Βεβαίως, ακόμη και έτσι, οι περισσότεροι κατασκευαστές δεν μπορούν να κρυφτούν σε διάφορα προϊόντα τεχνολογίας αιχμής, όπως για παράδειγμα οι τηλεοράσεις LCD και Plasma που μπορεί να κοστίζουν αρκετές χιλιάδες Ευρώ και αγοράζονται με την προοπτική χρήσης σε 10ετή ή και μεγαλύτερη βάση.

- Παρ' όλα αυτά, ο νόμος 2251 αναφέρει (με τροποποίηση από τον 3043) ότι θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν οι διατάξεις του αστικού κώδικα (άρα και η εναρμόνιση με βάση τον νόμο 3043 του 2002), οπότε τελικά, νικητής είναι ξεκάθαρα ο καταναλωτής. Μάλιστα, στις δίκες που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι τώρα, το δικαστήριο έχει αποφανθεί υπέρ του καταναλωτή.

Ο καταναλωτής στην Ελλάδα προστατεύεται ουσιαστικά από 3 νόμους:

1) Ν. 2251/1994 (Φ.Ε.Κ. Α' 191/16.11.1994)

2) Ν. 3043/2002 (Φ.Ε.Κ. Α' 192/21.08.2002), που τροποποιεί τον Ν. 2251/1994 και ενσωματώνει στο ελλ. δίκαιο την 1999/44/ΕΚ , Οδηγία (Άρθρο 5 /§1) κοινοτική οδηγία (αυτή λέει για τα 2 χρόνια minimum στις εγγυήσεις)

3) Π.Δ. 301/2002 (Φ.Ε.Κ. Α' 267/4.11.2002), Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της οδηγίας 98/27/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Μαίου 1998 "περί των αγωγών παραλείψεως στον τομέα της προστασίας των συμφερόντων των καταναλωτών" (ΕΕ αριθ. L 166 της 11/06/1998, σ. 51-55) και τροποποίηση του Ν. 2251/1994.

Ο Ν. 3043/2002 στο άρθρο 4 λέει:

"Με τις διατάξεις του παρόντος κεφαλαίου προσαρμόζεται η ελληνική

νομοθεσία στις διατάξεις της οδηγίας 1999/44/ΕΚ του Ευρωπαϊκού

Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Μαΐου 1999 σχετικά με

ορισμένες πτυχές της πώλησης και των εγγυήσεων καταναλωτικών αγαθών".

Αυτό το άρθρο 4 είναι που μας προστατεύει από το 2002 και μετά, και επιβάλει στις εγγυήσεις την 2ετια ως minimum χρονική διάρκεια...

Επίσης, σε κάποιο άρθρο αυτών των νόμων (νομίζω στο Π.Δ. 301/2002, δεν θυμάμαι ακριβώς), λέει ότι τα ελλ. δικαστήρια είναι υποχρεωμένα να κρίνουν τέτοιες διαφορές, συμφώνα με κοινοτικές οδηγίες που είναι προς όφελος των καταναλωτών, ακόμα και αν αυτές δεν έχουν ενσωματωθεί σε κάποιο νόμο.

ΕΠΙΣΗΣ:

1) Το Υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε την έναρξη της λειτουργίας νέου δικτυακού κόμβου για το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή , όπου οι καταναλωτές θα μπορούν αν υποβάλλουν α-line καταγγελίες που αφορούν προβλήματα σε διασυνοριακές συναλλαγές. Στην ιστοσελίδα www.eccefpolis.gr , οι καταναλωτές μπορούν να βρουν πληροφορίες για τα δικαιώματά τους όσον αφορά τις συναλλαγές που πραγματοποιούν στην Ε.Ε., καθώς και να ενημερωθούν για τις υπηρεσίες που μπορεί να τους παρέχει το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή.

2) Τα άρθρα 540, 541, 548, 554, 555, 556, 557 και 558 του Αστικού Κώδικα, όπως αυτά τροποποιήθηκαν από το Ν. 3043/2002 «Ευθύνη του πωλητή για πραγματικά ελαττώματα και έλλειψη συνομολογημένων ιδιοτήτων», ορίζουν ότι τα δικαιώματα του αγοραστή (διόρθωση του πράγματος ή αντικατάσταση με άλλο ή μείωση του τιμήματος ή υπαναχώρηση από τη σύμβαση) λόγω πραγματικού ελαττώματος ή ελλείψεως συμφωνηθείσας ιδιότητας, παραγράφονται μετά την πάροδο δύο ετών από την παράδοση του πράγματος.

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ:

Άρθρο 540

Δικαιώματα του αγοραστή

Στις περιπτώσεις ευθύνης του πωλητή για πραγματικό ελάττωμα ή για έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας ο αγοραστής δικαιούται κατ' επιλογήν του: 1. να απαιτήσει, χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο, εκτός αν μια τέτοια ενέργεια είναι αδύνατη ή απαιτεί δυσανάλογες δαπάνες. 2. α μειώσει το τίμημα. 3. να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση, εκτός αν πρόκειται για επουσιώδες πραγματικό ελάττωμα.

Ο πωλητής οφείλει να πραγματοποιήσει τη διόρθωση ή την αντικατάσταση σε εύλογο χρόνο και χωρίς σημαντική ενόχληση του αγοραστή.

(Όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν 3043/2002)

Άρθρο 541

Ο αγοραστής μπορεί, αν διαπιστωθεί αργότερα και άλλο ελάττωμα, να ασκήσει εκ νέου ένα από τα δικαιώματα του προηγούμενου άρθρου. Το ίδιο ισχύει και όταν λείπει συνομολογημένη ιδιότητα.

(Όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν 3043/2002)

Άρθρο 548

Καταστροφή ή χειροτέρευση του πράγματος

Ο αγοραστής έχει δικαίωμα να ζητήσει αντικατάσταση ή να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση ή να μειώσει το τίμημα και αν ακόμη το πράγμα καταστράφηκε ή χειροτέρεψε εξαιτίας του ελαττώματος.

(Όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν 3043/2002)

Άρθρο 554

Παραγραφή

Τα δικαιώματα του αγοραστή λόγω πραγματικού ελαττώματος ή έλλειψης συνομολογημένης ιδιότητας παραγράφονται μετά την πάροδο πέντε ετών για τα ακίνητα και δύο ετών για τα κινητά.

(Όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν 3043/2002)

Άρθρο 555

Η παραγραφή αρχίζει από την παράδοση του πράγματος στον αγοραστή. Το ίδιο ισχύει και αν ο αγοραστής ανακάλυψε το ελάττωμα ή την έλλειψη της ιδιότητας αργότερα.

Αν ο αγοραστής ζήτησε να διεξαχθεί συντηρητική απόδειξη η παραγραφή διακόπτεται έως το τέλος της διαδικασίας αυτής.

(Όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν 3043/2002)

Άρθρο 556

Αν συμφωνήθηκε προθεσμία ευθύνης του πωλητή για ελάττωμα ή έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας, αυτό σε περίπτωση αμφιβολίας σημαίνει ότι η παραγραφή για τα ελαττώματα ή τις ελλείψεις που εκδηλώθηκαν μέσα στην προθεσμία αρχίζει από τότε που εκδηλώθηκαν.

(Όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν 3043/2002)

Άρθρο 557

Ο πωλητής δεν μπορεί να επικαλεστεί την παραγραφή των προηγούμενων άρθρων, αν απέκρυψε ή αποσιώπησε με δόλο το ελάττωμα ή την έλλειψη της συνομολογημένης ιδιότητας.

(Όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν 3043/2002)

Άρθρο 558

Ο αγοραστής μπορεί και μετά τη συμπλήρωση του χρόνου της παραγραφής να ασκήσει με ένσταση τα δικαιώματά του από το ελάττωμα ή από την έλλειψη της συνομολογημένης ιδιότητας, εφόσον ειδοποίησε γι' αυτά τον πωλητή μέσα στο χρόνο της παραγραφής.

(Όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ.1 του ν 3043/2002)

Ακόμα, αν όλα τα παραπάνω δεν είναι αρκετά για να βρείτε το δίκιο σας, ενημερώστε για το πρόβλημα σας το Ινστιτούτο Καταναλωτή (ΙΝ.ΚΑ) (www.inka.gr).

Links:

Γενική Γραμματεία Καταναλωτή

http://www.efpolis.gr/content/content.asp?catid=101

http://www.efpolis.gr/_database/docuploads/sitefile-19.doc

ΕΜΠΟΡΙΚΟ & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

http://www.acci.gr/ecomm/legal/pdf/dir99_44.pdf

Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:1999:171:0012:0016:EL:PDF

Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών

http://www.kepka.org/Grk/Lgs/Legislation/001.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια: